Wednesday, May 15, 2013

Filled Under: , , ,

Meeting with Burma Lawyer Council..... 16 May 2013

Meeting With Burma Lawyer Council
U Thein Oo
စစ္တပ္လက္ထက္ကတရားစီရင္ေရးနဲ႔ အရပ္သားအစိုးရတရားစီရင္ေရး
ေမး။ ။ လက္ရွိတရားစီရင္ ေရးစနစ္အေပၚမွာ ဆရာ႔ရဲ႕အျမင္။
တရားစီရင္ေရးႏွစ္ခုကိုႏွုိင္းယွဥ္ၾကည္႔မယ္ဆိုရင္ ယခုကေတာ့ပိုေကာင္းလာတယ္လို႔ေျပာရမွာပါ။ အရင္တုန္း ကေတာ့ ဦးသန္းေရႊ တစ္ေယာက္တည္းဘဲ သူ႔ဟာသူ တရားသူႀကီးေတြကိုႀကိဳက္သလို ျဖဳတ္ ၊ ခန္႔ ၿပီးအမိန္႔ေပး ေနတာေပါ့။ သူႀကိဳက္တာလုပ္တာကအရမ္းေပၚလြင္ေနတယ္။ အခုက အဲဒီစနစ္လံုးဝေပ်ာက္သြားသလား ဆိုေတာ့ မေပ်ာက္သြားဘူး။ အခုက စာအုပ္နဲ႔ constitution ေပၚလာတာေပါ့ေနာ္။ ဒါေၾကာင့္ constitution နဲ႔ခန္႔တဲ့အဖြဲ႔အစည္းေတြျဖစ္လာတယ္။ ဒါေပမယ့္ Basic Idea နဲ႔ေတာ့ အရင္တုန္းကအတိုင္းဘဲ သြားေနတုန္း ဘဲ။ တရားသူႀကီးကအခုသူ႔ကိုခန္႔တဲ့အဖြဲ႔အစည္းကို သူကျပန္ေၾကာက္ေနရတယ္။ အခုက ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒက လုပ္တာလို႔ဘဲသိေနၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ တေယာက္တည္းနဲ႔စာလို႔ရွိရင္ေတာ့ ပိုၿပီးစနစ္ က်လာတယ္။ Idea ကေတာ့ အရင္အတိုင္းကဘဲမေျပာင္းလဲေသးဘူး။ ေနာက္ကြယ္ကေနၿပီးေတာ့အမိန္႔ေတြ ေပးေနတုန္းဘဲ။ အဲဒါေၾကာင့္မို႔လို႔တရားသူႀကီးေတြက ဥပေဒအရလုပ္လို႔မရေသးဘူး။ ႏႈတ္မိန္႔အရနားေထာင္ ေနရတုန္းဘဲ။ မလိုက္ရင္ ျပဳတ္သြားႏိုင္တာကို။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ တရားစီရင္ေရး အေျပာင္းအလဲ ေကာင္းေကာင္း မရွိေသးဘူး။
ေနာက္တခ်က္က အရင္တုန္းက သူတို႔ကို ႀကိဳက္သလိုလုပ္ စစ္အစိုးရကို ထိလို႔မရဘူး။ ေနာက္ဆံုးမွာ အဲဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံက တရားသူႀကီးေတြက ေၾကာက္လို႔ ရြံ႕လို႔လုပ္ရတဲ့ေနရာထဲမွာ တျဖည္းျဖည္းနဲ႕ ဘာ Idea ရသလဲဆိုေတာ့ မဟုတ္တာကို မဟုတ္တာကိုေၾကာက္လို႔ လုပ္ေနရတယ္။ အဲဒီဟာနဲ႕လုပ္ေနရတာ ၾကာလာေတာ့အဲဒီ Idea ကိုသေဘာက်သြားတယ္။ ဘယ္မွာသေဘာက်သြားသလဲဆိုေတာ့ မဟုတ္တာကို မဟုတ္တာလုပ္ရင္ ျပဳတ္ခ်င္မွျပဳတ္တယ္။ သူတို႔နဲ႔အဆင္ေျပလို႔ရွိရင္ေပါ့။ ဘာကိုေနာက္ၿပီးတြန္းအားေပး ေနသလဲ ဆိုေတာ့ လာဘ္စားမွူကို တြန္းအားေပးေနသလိုျဖစ္ေနတယ္။ မွားမွန္းသိတယ္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်တယ္ သူတို႔မျပဳတ္ဘူး။ သေဘာက်သြားတဲ့အခါက်ေတာ့ လာဘ္စားလိုက္တယ္။ လာဘ္စားတဲ့အခါ အျပင္လူက ဘာထင္သလဲဆိုေတာ့ အရင္တုန္းကလုိတေယာက္ေယာက္ကအေနာက္ကေနၿပီးေတာ့ အမိန္႔ေပးေနလို႔လုပ္ ရတယ္လို႔ထင္ေနတယ္။ အမိန္႔ေပးတဲ့လူက အရင္တုန္းကလိုဟုတ္ခ်င္မွဟုတ္မယ္လို႔ထင္တယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒါကို ေက်နပ္ေနတယ္။ ခိုင္းတိုင္းကလုပ္ရသလိုလို လာဘ္မစားေနသလိုလို။ တကယ္တန္းက်ေတာ့ လာဘ္စားေနၿပီ၊ အေပၚကေနၿပီးေတာ့ ခိုင္းခ်င္မွလည္းခိုင္းေတာ့မယ္။ ဒီစနစ္ကအဲဒီလုိျဖစ္သြားတယ္။ တရားစီရင္တဲ့စနစ္က ေအာက္ေျခကေနပ်က္စီးသြားတာေပါ့။ အဓိကတရားသူၾကီးေတြရဲ႕အက်င့္သိကၡာ တအား က်သြားတယ္။ အကုန္လံုးလိုလိုကို ျဖစ္ေနတာ။ အရင္တုန္းကေတာ့ clear ျဖစ္ပါတယ္။ ခိုင္းတဲအတို္င္း လုပ္တယ္။ မလုပ္ရင္ခ်က္ျခင္းျဖဳတ္လုိက္တယ္။ခင္ညြန္႕တို႕အစ ၾကိဳက္တဲ့လူကိုျဖဳတ္လို႕ရတာကိုး။ အခု က်ေတာ့ အဲဒီလိုမဟုတ္သည့္တုိင္ေအာင္ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခ်ိဳ႕ကက်န္ေနေသးတယ္။ တရားစီရင္ေရးစနစ္က ပံုသ႑ာန္အရကေတာ့ေျပာင္းသြားေပမဲ့လည္း အႏွစ္သာရက အခုထိမေျပာင္းေသးဘူး။ ဒါကအခုရွိေနတဲ့  တရားစီရင္ေရးပါ။ တရားသူၾကီးကဘာလုပ္လဲဆိုေတာ့ ဥပေဒကိုမေလးစားေတာ့ဘူး။ ဥပေဒကိုမေလးစားေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တို႕ႏိုင္ငံမွာ anti-corruption ဆိုတဲ့ေကာ္မရွင္ဆိုတာမရွိဘူး။ ဘယ္သူကလုိက္စားေနတယ္ ဆိုတာကိုသိေအာင္လုပ္တဲ့ဟာ။ အခုဥပေဒလုပ္ေတာ့မယ္ဆိုရင္လႊြတ္ေတာ္ကိုတင္လုိက္တယ္။ ပိုင္ဆိုင္မွဳနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ ဥပေဒကို တင္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ အမတ္ေတြကမလုပ္ဘူး။ လႊတ္ေတာ္ကလည္းခြင့္မျပဳဘူး။ အဲဒီဥပေဒကိုလုပ္မယ္ဆိုရင္ အဲဒီဥပေဒကိုသံုးျပီး ရံုးမွာတရားစြဲႏိုင္တယ္။ တရားစြဲၿပီဆိုရင္ ရံုးမွာတရားသူၾကီးက သူတို႕ကိုအမိန္႕ခ်ႏိုင္မယ္။ အဲဒီဥပေဒမရွိရင္ တစ္ေယာက္မွဘာမွလုပ္လို႕မရဘူး။ အခုေတာ့ ၁၉၅၀ျပည့္ႏွစ္ အဂတိလိုက္စားမွဳဥပေဒဘဲရွိတယ္။ အခုေတာ့ဘယ္ေလာက္ဘဲ လာဘ္စားပါေစ သူ႕ကိုတိုင္မယ့္သူမရွိေတာ့ ဘာမွလုပ္လုိ႕မရဘူး။ ဆိုေတာ့ အေျခခံအားျဖင့္ၾကည္႔မယ္ဆိုရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႕စီရင္ေရးစနစ္က ပံုသ႑ာန္ အရသာေျပာင္းသြားမယ္ အႏွစ္သာရကေတာ့အရင္ကအတိုင္းနီးပါးဘဲ ရွိေသးတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႕ တရားရံုးေတြ မွာဆိုရင္ သိသာတာက ပိုက္ဆံမရွိတဲ့သူေတြဆိုရင္ ရွဳံးတဲ့သူဘဲမ်ားတယ္။ တရားသူၾကီးက လာဘ္စားမွဳကို ထိထိေရာက္ေရာက္အေရးယူႏိုင္မယ့္ ဥပေဒမရွိလို႕ ဘာမွမလုပ္ႏုိင္ဘူး။ အခုသူတို႔ထုတ္ျပန္တဲ့ ဝန္ထမ္းေတြကို  ထုတ္ရတဲ့အထဲမွာ အမ်ားဆံုးက တရားသူႀကီးေတြျဖစ္ေနတယ္။ ဒါေတြဟာ လာဘ္စားတာကိုတိုင္တဲ့စာရင္း အရထြက္လာတာေတြပါ။ တရားသူႀကီး ၅၇ ေယာက္လားျဖတ္လိုက္တယ္။ အခုေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ လူထုက တိုင္တန္းလို႔ရတဲ့အလားအလာေတြပြင့္သြားၿပီ။ လႊတ္ေတာ္ကလည္းတက္လာၿပီဆိုေတာ့ အနည္းနဲ႔အမ်ား လူထု ရဲ႕အသံကိုနားေထာင္လို႔ရသြားၿပီ။ အဲဒီလာဘ္စားတာကိုတိုင္တန္းလို႔ရတဲ့ေနရာရွိသြားတာေပါ့။
ေမး။ ။  ဒီျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ႏိုင္ငံေရးေျပာင္းလဲမႈကို ၾကည္႔ရရင္ ဒီေအာက္ေျခက ျပည္သူလူထုေတြကေျပာင္းလဲလို႔ ေျပာင္းလဲလာတာမဟုတ္ဘဲနဲ႔ အေပၚက ေျပာင္းလဲလို႔ေျပာင္းလဲလာတာကိုျမင္ရတယ္။ ဒါဟာေျပာင္းလဲ သင့္ၿပီထင္လို႔ေျပာင္းလဲတာလား ။ ေနာက္ၿပီးဒီေျပာင္းလဲမႈဟာ လူထုေပၚမွာအေျခမခံတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ တခ်ိဳ႕ ကလည္း  ေနာက္ျပန္လွည္႔သြားႏိုင္တယ္လို႔ေျပာၾကတယ္။ ဆရာေကာဘယ္လုိျမင္သလဲ။
ကၽြန္ေတာ္နားလည္တာကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးမွာ စနစ္ ၃ ခုနဲ႔ေျပာင္းလဲတယ္လို႔ထင္တယ္။ တခုကေတာ့ Transformation လို႔ေခၚတယ္။ အဲဒါဟာ ပုတ္သင္ညိဳအေရာင္ေျပာင္းလဲတဲ့ျဖစ္စဥ္။ ဒါကဘာလဲဆိုေတာ့ uniform ကေနၿပီးေတာ့ လႊတ္ေတာ္မွာ ေခါင္းေပါင္းေတြနဲ႔ပုဆိုးေတြျဖစ္သြားၾကတာပါ။ ဒါေပမယ့္လူေဟာင္း ေတြဘဲျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒါက အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့လူတန္းစားကေနၿပီးေတာ့ အားသာၿပီးေတာ့ တစံုတရာအေျပာင္းအလဲ ကိုေတာင္းဆိုတဲ့အခါမွာ လူထုကိုမ်က္လွည္႔ျပလိုက္တာေပါ့။ constitution ရွိတယ္ၿပီးေတာ့ constitution က တက္လာတဲ့ဟာမ်ိဳးေတြပါ။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ရဲ႕ Basic idea ေတြကမေျပာင္းဘူး။ အခုက လြတ္ေတာ္ႀကီး ေပၚလာတယ္။ Constitution ႀကီးရွိလာတယ္။ အရင္တုန္းကလို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြက haski ေတြနဲ႔သြားတာမဟုတ္ ေတာ့ဘဲနဲ႔။ ေခါင္းေပါင္းေတြနဲ႔လူေတြသြားေနတာေတြေတြ႔ရတယ္။ တကယ္႔အေျပာင္းအလဲျဖစ္လား ဆိုေတာ႔ မရွိဘူး။ အသြင္အရေတာ့ေျပာင္းသြားေပမယ့္ အႏွစ္သာရမရွိေသးဘူး။
ေနာက္တခုက်ေတာ့ အတိုက္အခံ။ အတိုက္အခံကလည္း တစံုတရာအင္အားရွိတယ္ဆိုရင္ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့သူက လုပ္ခ်င္တိုင္းလုပ္လို႔မရေတာ့ဘူး။ အဲဒီလိုဆိုရင္ အေပးအယူလုပ္လာရတယ္။ အခုေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔နဲ႔ အေပးအယူ လုပ္တယ္ဆိုတာက အတိုက္အခံေတြက တစံုတရာအင္အားရွိလာလို႔။ အခုဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္မွာ NLD က ၄၃ ေနရာကိုရထားၿပီ။ ရာခိုင္ႏွဳန္းအရနည္းေသးေပမယ့္ အရင္တုန္းကလည္း NDF ေတြလည္းရွိတယ္ ေနာက္တျခားပါတီေတြရွိတယ္။ အခုက အဲဒီအုပ္စုေတြက အုပ္စုတစုျခင္းစီျဖစ္ၿပီးေတာ့ အင္အားႀကီးတဲ့ အတိုက္အခံ ေတြျဖစ္လာတယ္။ အခုဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာျပဌာန္းတဲ့ဥပေဒေတြဟာအရင္တုန္းကလုိ သူတို႔တဖြဲ႔တည္းကဘဲ ျပဌာန္းတာမဟုတ္ေတာ့ဘဲနဲ႔ reform အဆင့္ကိုေျပာင္းလာတယ္။ ေဒၚစုကိုေခၚ ေတြ႔တဲ့ကိစၥေတြ၊ ႏိုင္ငံျခားကို ပညာေတာ္သင္လႊတ္တဲ့ကိစၥေတြ၊ NGO ေတြကိုအထဲမွာဖိတ္ၿပီးလုပ္တဲ့ကိစၥေတြ ဟာ reformation ကိုအသြင္ေဆာင္တယ္။ ဒါေတြဟာ အတိုက္အခံေတြကုိ အသိအမွတ္ျပဳလာတာပါ။ ပထမ ဆံုးကေတာ့ အတိုက္အခံေတြကို အျမစ္ဖ်က္ေျခမွုန္းဖို႔သြားေနတာကေန အတိုက္အခံေတြက အင္အားႀကီး လာေတာ့အေပးအယူေတြလုပ္ရင္းနဲ႔ reformation ဘက္ကိုဦးတည္လာေနတာပါ။
ေနာက္ထပ္အေျပာင္းအလဲတခုကိုကၽြန္ေတာ္နားလည္တာက Revolution ပါ။ အဲဒါက အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ လူတန္းစား ေတြကို မေက်နပ္လို႔အတိုက္အခံေတြက အင္အားႀကီးၿပီးေတာ့ အုပ္ခ်ပ္တဲ့လူတန္းစားေတြကုိ ဂရုမစိုက္ေတာ့ ဘဲနဲ႕ revolution တခုလုပ္လိုက္ေတာ့မယ္။ ျပင္သစ္၊ အေမရိကန္ revolution ကိုၾကည္႔ရင္ idea က ေျပာင္းသြားတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံက ရွစ္ေလးလံုးကိုၾကည္႔ရင္ အဆံုးသတ္ေအာင္ပြဲကို မရ လိုက္ဘူး။ တကယ္လို႔ရခဲ့ရင္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔လဲလံုးဝေျပာင္းလဲသြားမွာပါဘဲ။
အခုေတာ့ revolution အဆင့္ကုိေတာ့မျမင္ေသးဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ဒီဘက္မွာရွိတဲ့ cease fire အုပ္စုေတြကလဲ အထဲမွာျပန္ေရာက္သြားၿပီ။ စစ္တပ္ကလဲဘဲ revolution ဆိုရင္အကုန္လံုးကို စြန္႔လႊြတ္ရေတာ့ မွာကို ဥပမာ ကခ်င္မွာျဖစ္ေနသလိုမ်ိဳးပါ။ ဒါေၾကာင့္သူတို႔က ဒီလိုမ်ိဳးႏိုင္ငံတဝန္းမွာ ျဖစ္မွာ ေၾကာက္တဲ့အတြက္ revolution အဆင့္မွာမေရာက္ဘဲနဲ႔ transform မွာလည္းအားမသာေတာ့တဲ့အတြက္ reform အဆင့္ကိုသြား ေနတာပါ။ ဒါေၾကာင့္မို႔လုိ႔ ဒီအဆင့္မွာဆိုရင္ လူထုရဲ႕ပါဝင္ပက္သက္မႈအားႀကီးလာမွ ကၽြန္ေတာ္တို႔လုိခ်င္တဲ့ reform ျဖစ္မွာ။ ဒါမွမဟုတ္ရင္ အခုေျပာေနတဲ့ transform ဘက္ကိုျပန္သြားႏိုင္ေသးတယ္၊ ေနာက္ျပန္လွည္႔မႈ ဆိုတာကေလ။ အခုကေတာ့ transform ကေတာ့ ျဖစ္သြားၿပီးၿပီ။ စစ္တပ္ကေနၿပီးတိုက္ရိုက္အုပ္ခ်ဳပ္မႈေတြ ေျပာင္းသြားၿပီ။ ဒါေၾကာင့္မို႔လုိ႔သူတို႔ဟာ လာမည္႔ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္မွာ အခုသူတို႔စဥ္းစားလိမ္႔မယ္။ ေနာက္ၿပီး ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲက သူတို႔ကို alert လုပ္လိုက္တာဘဲ။ တကယ္လို႔သာ အတိုက္အခံေတြက လာမည္႔ ၂၀၁၅ မွာ အျပတ္ႏိုင္မယ္ဆိုရင္ သူတို႔ဘာမွာလုပ္လို႔မရေတာ့ဘူး။ ဒါဆိုရင္ေတာ႔ revolution ကုိ ေရာက္ၿပီလို႔ေျပာႏိုင္တယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ ဒါကိုလည္းစစ္တပ္ကလည္းသိတယ္ဆိုေတာ့ လာမည္႔ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲဟာ ၂၀၁၂ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲလိုမ်ိဳးတရားမွ်တခ်င္မွလည္းမွ်တလိမ္႔မယ္။
ဆိုေတာ႔ ဒီၾကားထဲမွာသူတို႕ကဘာေတြလုပ္သလဲဆိုေတာ့ သူတို႔ဘက္မွာရွိတဲ့ reformative ေတြကို ရသေလာက္ခြဲမွာဘဲ။ NLD ေတြ တိုင္းရင္းသားအုပ္စုေတြ ကိုလည္းခြဲမွာဘဲ။ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ေတြ ကိုအားနည္းသေလာက္လုပ္သြားမယ္။ ဒါမွ ၂၀၁၅ ကုိ ျပန္ကိုင္လို႔ရမွာကို။ ဆိုေတာ့ ၂၀၁၅ ကအေရးႀကီး ဆံုးကာလျဖစ္တယ္။ ဒီမတိုင္ခင္မွာ သူတို႕လုပ္ႏုိင္သမွ်ကိုလုပ္သြားမွာဘဲ။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ သူတို႔အဖြဲ႔မွာကိုက ေခါင္းမာတဲ့အုပ္စုေတြလည္းရွိတယ္။ သူတို႔က transformation ကုိဘဲႀကိဳက္တယ္။ သူတို႔ကကမာၻကို မ်က္လွည္႔ျပလုိ႔ရေနတာကို။ sanction ေတြလည္းျပဳတ္သြားၿပီ။ သူတို႔အေနနဲ႔ေတာ့တရားသူႀကီးေတြကို အမ်ားႀကီးကိုင္မွာမဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ တရားသူႀကီးေတြကိုကိုင္လို႔ အာဏာေတြ ေပးအပ္ တယ္ဆိုရင္ တခါေနာက္ျပန္လွည္႕လာတဲ့အခါမွာ သူတို႔အတြက္ ျပႆနာတက္ႏိုင္တယ္ေလ။ တရားရံုးမွာ သြားတိုင္လိုက္ရင္ သူတို႔လုပ္ခ်င္တဲ့အတိုင္းလုပ္လို႔မရေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႔လုိ႔တရားစီရင္ေရးမွာ ျပႆနာ ေတြတက္ေနတယ္လို႔ဆိုေပမယ့္ ဘယ္သူကမွ ထဲထဲဝင္ဝင္ ျပင္ဖို႔မေျပာေသးဘူး။ လုပ္ေနတာသိပ္မေတြ႔ဘူး။ ဆိုေတာ့ ဒီအတိုင္းဆက္သြားေနမွာဘဲ။ ဒါေပမယ့္တခုရွိတာက အတိုက္အခံက တစံုတရာအင္အားေကာင္းလာ တာေၾကာင့္ ဟိုဘက္မွာရွိတဲ့ moderate ေတြနဲ႔ ဒီဘက္မွာရွိတဲ့ reform အား ေတြကို ေျပာင္းၿပီးေတာ့ အေျပာင္း အလဲေတြက စလုပ္ေနပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ လူထုမပါဘဲနဲ႕ဆိုရင္ ျပႆနာရွိႏိုင္တယ္။ အေပၚမွာဘဲအေျပာင္းအလဲ ေတြကိုသာလုပ္ေနတယ္။ လူထုပါဝင္မွုအားနည္းေနေသးတယ္။ အခုကၽြန္ေတာ္တို႔ၾကည္႔မယ္ဆိုရင္ အလုပ္ သမားဥပေဒေတြထုတ္လိုက္တယ္။ ေအာက္ေျခမွာက်ေတာ့ ဒီဥပေဒေတြဟာ သံုးလို႔ကိုမရေသးဘူး သံုးဖို႔ အတြက္လည္းစိတ္မဝင္စားဘူး။ အလုပ္သမားဝန္ႀကီးကလည္း ရိုးရိုးေျပာမယ္ဆိုရင္ investment ကုိလိုခ်င္တယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လုိ႔အလုပ္ရွင္ေတြကို ဦးစားေပးတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လုိ႔အလုပ္ရွင္ေတြက လည္းအာဏာရလာတယ္။ သူတို႔ရဲ႕ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားအတြက္၊ သူတို႔အလုပ္ေကာင္းက်ိဴးအတြက္ကို လာဘ္ထိုး လုိက္တယ္။ အလုပ္သမားေတြကုိေတာ့ ဒီအတိုင္းဖိခိုင္းတယ္။ ဒါေတြျဖစ္လာတာေပါ့။
တိုင္းရင္းသားအေရးနဲ႕ပက္သက္လို႔ အစိုးရမွာ moderate သမားနဲ႔  ့hardliner ေတြရွိတယ္။ ဦးေအာင္မင္းကိုင္ထားတဲ့အဖြဲ႕အစည္းေတြက သေဘာတူညီမွုေတြရလာတယ္။ ဦးေအာင္ေသာင္း တို႔ေတာ့မရ ဘူး။ ဒါကိုျမင္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္မို႔လုိ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအဖြဲ႔ကိုေျပာင္းဖြဲ႕ရတာကို ဦးသိန္းစိန္ကလဲ reform ကို သေဘာက်တယ္။ ဆိုေတာ့ ဒီ transform period မွာ အစိုးရမွာ အုပ္စုေတြကြဲလာတာကိုေတြ႔ရတယ္။ ဆိုေတာ့ စစ္မွန္တဲ့ေျပာင္းလဲမွုကိုလုပ္ေနတဲ့လူေတြရွိသလို အခုအခ်ိန္က ကိုယ္က်ိဳးရွာလို႔လြယ္ေနတဲ့အခ်ိန္လည္း ျဖစ္တယ္။ ေနာက္ၿပီး ေတာ့ဒီလိုျဖစ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ဟိုဘက္ဒီဘက္တိုက္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ သူလုိကိုယ့္လူခြဲ ၿပီးေတာ့ တိုက္မွာဘဲ။ အင္အားႀကီးတဲ့အုပ္စုေတြကိုၿဖိဳခြဲမွာဘဲ။ အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာလည္း ေအာက္ေျခမွာမညီမႈ ေတြရွိေနမွာ။ အဲဒါကိုမထိန္းႏိုင္ဘူးဆိုရင္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ reform သမားေတြကအားနည္းလာမွာပါ။ အဲဒီလို မ်ိဳးျဖစ္ရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ focus လုပ္ေနတဲ့ ဟိုဘက္ကေခါင္းမာအုပ္စုေတြက သေဘာက်ေနမွာပါ။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ႏုိင္ငံေရးအေျခအေနက ေရထဲမိုးထဲမွာဘဲ။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္ strategies ကုိ ဆြဲဖို႔လုိတယ္။ တကယ္လို႔ မညီဘူးဆိုရင္ေတာ့ သမၼတ သိန္းစိန္က အေျပာင္းအလဲလုပ္ခ်င္တယ္ေျပာေျပာျဖစ္ဖို႔အလားအလာနည္းေနေသးတယ္။ cronies ေတြလည္းအမ်ားႀကီး ေပၚလာမွာဘဲ။ လူထုကေတာ့ဘာမွအက်ိဳးခံစားရမွာမဟုတ္ဘူး။
ေမး။  ။ အခုတစ္ျခားအဖြဲ႕ေတြလဲေျပာေနၾကတယ္ ၂၀၁၂ေရြးေကာက္ပြဲလည္းလုပ္ျပီးသြားျပီ၊ ၾကားျဖတ္ ေရြးေကာက္ပြဲလည္းလုပ္ျပီးသြားျပီ၊ constitutionလည္းလုပ္ျပီးသြားျပီဆိုေတာ့ changes ျဖစ္ဖို႕ကလည္း မလြယ္ေတာ့ဘူး။ ဒါဆိုေတာ့၂၀၁၅ကိုေစာင့္ရမယ္ေပါ့။ အဲဒီအခ်ိန္မွာလည္း သူတို႕ကျပည္သူေတြကို awareness training ေပးဖို႕ကို focus လုပ္ထားတယ္ဆိုေတာ့ အားလံုးက၂၀၁၅ကို ဦးတည္ၿပီး လုပ္ ေနၾကတယ္။ ဆိုေတာ့ Burma Lawyer Council အေနနဲ႕ကဘယ္လိုမ်ိဳးျပင္ဆင္မႈေတြကိုျပဳလုပ္ေနၿပီလဲ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔အထိက ၂၀၁၅ ကိုေမွ်ာ္မွန္းထားတာက တကယ္လို႔ အတိုက္အခံေတြႏိုင္လာမယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အေနနဲ႔အထဲကိုေရြ႔သြားမွာပါ။ ဆိုေတာ့ အထဲမွာလည္းလုပ္တတ္ကိုင္တတ္တဲ့လူ ရွိေနဖို႔လည္း လိုတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ခံယူခ်က္က တႏိုင္ငံလံုးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ဥပေဒကိစၥရပ္ေတြက တေယာက္တည္း တဖြဲ႔ တည္းလုပ္လို႔မရသလို အားလံုးဝိုင္းလုပ္ဖို႔လည္းလိုအပ္တယ္။ လုပ္တဲ့လူေတြကလည္း ၿမိဳ႕ေတြကဆိုရင္ အလုပ္ မျဖစ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ lawyer ေက်ာင္းဖြင့္တယ္ ရည္ရြယ္တာကေတာ့ နယ္စပ္ေဒသမွာရွိတဲ့ တိုင္းရင္းသား lawyer ေတြကို အထိကသင္တန္းေပးေနတာပါ။ ဒါမွလည္း ဒီလုိ knowledge ေတြရွိမွလည္း သူ႔လူထုကိုဆြဲေခၚႏိုင္လာမွာ  ဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘယ္ေလာက္ဘဲအေပၚမွာ အေျပာင္းအလဲေတြလုပ္ေန ေအာက္ေျခမွာမေရာက္ရင္ ဘာမွအက်ိဳးမဝင္ဘူး။ တကယ္ဆိုေတာ့ ဒီနယ္စပ္ေဒသပိုင္းမွာ အခုထက္ထိၾကည္႔ လုိက္မယ္ဆုိရင္ အေပၚမွာသာ changes ေတြျဖစ္ေနတယ္ဆိုေပမယ့္ နယ္စပ္ေတြမွာက ဘာမွ မေျပာင္းလဲေသးဘူး။ ဒီအတိုင္းဘဲ။ တကယ့္အေျပာင္းအလဲျဖစ္တယ္ဆိုတာ တႏိုင္ငံလံုးနယ္စပ္ေဒသ ေတြပါ မက်န္ေျပာင္းလဲမႈရွိရမယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔အေနနဲ႔ ၂၀၁၅ အေနနဲ႔ႏိုင္သည္႔တိုင္ေအာင္ ေအာက္ေျခမွာ Train လုပ္ထားတဲ့လူေတြမရွိရင္ ဘာမွလုပ္လို႔မရေသးဘူး။ ဒီ train လုပ္ထားတဲ့လူေတြခိုင္လာၿပီဆိုရင္ network ေတြလုပ္လာဖို႔လည္းရွိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔နားလည္းတာက network မရွိဘဲနဲ႔ဘာမွမလုပ္ႏိုင္ဘူးဆိုတာ နားလည္းတယ္ေလ။ ၂၀၁၅ ၿပီးတာနဲ႔ တကယ္အလုပ္လုပ္မည့္လူေတြျဖစ္ရမယ္။ အခုေရွ႕ေနအမ်ားစုေတြသည္ ျပည္နယ္နဲ႔တိုင္းမွာေတာင္မွ ၿမိဳ႕နယ္ေတြမွာဘဲရွိတယ္။ legal knowledge က ေအာက္မွာမရွိဘူး။ တိုင္ရ ေကာင္းမွန္းေတာင္မသိဘူးျဖစ္ေနတယ္။ တိုင္ရင္ အဖမ္းခံရမလားဘဲ ေၾကာက္ေနၾကတယ္။ ဒါေတြကို ေဖ်ာက္မွ ရမယ္။ ဆိုေတာ့ ၂၀၁၅ ကိုအထိက အေကာင္းျမင္တဲ့အပိုင္းကိုထားတယ္။ ဒါေပမယ့္ စစ္မွန္တဲ့ေျပာင္းလဲမႈ ရွိဖို႔ဆိုရင္ network ေကာင္းေတြရွိဖို႔လုိတယ္ဆုိေတာ့ civil society  ေအာက္ေျခလူတန္းစားေတြကို အေထာက အကူျပဳေပးတဲ့ community base organization ေတြ ေနာက္ၿပီး network ေတြ ေကာင္းလာရမည္။ ဒါမွလည္း အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ေကာင္းလာမွာ။ အခုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ member base organization ေတြဘဲရွိေနေသးတယ္ ဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အထဲမွာရွိတဲ့ community base organization ေတြနဲ႔ခ်ိတ္ ဆက္ ႏိုင္ဖို႕လည္းႀကိဳးစားေနပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ က တကယ္ဆိုေတာ့ community မွာ rule of law ကို နားလည္လာဖို႔တြန္းအားေပးမႈေတြလည္းလုပ္ေနတယ္။ တိုင္းရင္းသား ပဋိပကၡ ေတြကိုနားလည္းလာဖို႔နဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရးအေၾကာင္းကုိလည္းပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ အထဲမွာရွိတဲ့ community ေတြနဲ႔ခ်ိတ္ဆက္ႏိုင္မွ သာလွ်င္ ဒီလုပ္ငန္းေတြကိုလုပ္ႏိုင္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘက္ကေတာ့ ဥပေဒ အသိုင္းအဝန္းကလည္းပံ့ပိုးေနမွာပါ။ legal knowledge ဥပေဒနဲ႔ ညီတယ္ဆိုရင္ ဘယ္သူ႔ကိုမွ ေၾကာက္စရာမလုိဘူး၊ ဖားစရာ လာဘ္ေပးစရာလဲ မလိုဘူး ဆိုတဲ့ idea ေတြေပးမယ္ေပါ့ေနာ္။ ဒါေတြက ၂၀၁၅ ၿပီးရင္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အခုအခ်ိန္အထိက စစ္တပ္က ကိုင္ထားတုန္းဘဲရွိေသးတယ္။
ေမး။ ။ ၂၀၀၈ဖြဲ႔စည္းပံုမွာပါတဲ့ စာခၽြန္ေတာ္ကိစၥနဲ႔ပက္သက္ၿပီးေတာ့ ဆရာတို႔အျမင္မွာေရာ။ စာခၽြန္ေတာ္ ေရးတဲ့ေနရာမွာလိုလို႔လား။ ဒါမွမဟုတ္တရားလႊတ္ေတာ္ခံုရံုးေတြက မေဆာင္ရြက္ေပးခ်င္လို႔လား။
ပထမဦးဆံုးအေနနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔အ့ံအားသင့္တာက ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု၊ အာဏာရွင္စနစ္ေအာက္ကထြက္လာတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွာ စာခၽြန္ေတာ္ေလွ်ာက္ခြင့္ရွိတယ္ဆိုကတည္းက မ်က္စိလည္ၿပီးေတာ့ပါလာတာလို႔ မွတ္ခ်က္ခ်လိုက္တယ္။ ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္တုန္းကအေျခခံဥပေဒကိုျပန္ၾကည္႔မယ္ဆိုရင္လည္း ေကာင္းမွ ေကာင္း။ အေကာင္းလြန္ေနလို႔လူေတြကလည္းမလုပ္ေတာ့ဘူး။ ဖြဲ႔စည္းပံုက ေကာင္းေနတာကို လူေတြကလိုက္ မလုပ္ေတာ့ အသက္မဝင္ေတာ့ဘူး။ ဒါနဲ႔ပယ္လိုက္ေရာ ။
 စာခၽြန္ေတာ္နဲ႔ပက္သက္ရင္ေတာ့ ၄၇ မွာပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ၇၂ မွာမပါဘူး။ တစ္ပါတီဦးေဆာင္တယ္ ဆိုေတာ့ တရားရံုးကို အာဏာမေပးခဲ့ဘူး။ အခုက ဒီမိုကေရစီျပန္သြားမယ္ဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ထင္တာက ဒီမိုကေရစီကိုလည္းသူတို႔ေကာင္းေကာင္းနားမလည္ေတာ့ဘူး။ ၾကြားလည္းၾကြားခ်င္တယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ BLC ကေနေထာက္ျပတယ္ေလ။ သူမ်က္စိလည္သြားတာျဖစ္မယ္ဆိုၿပီး။ တကယ္လည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ထင္တာေတြက အမွန္အတိုင္းျဖစ္ေနတယ္ေလ။ ထည္႔ထားေပးတယ္၊ constitution မွာပါလာ တယ္၊ ဘယ္လုိေလွ်ာက္ရမလဲဆိုတဲ့နည္းေတြပါေပးထားတယ္၊ တရားဝင္လည္းထုတ္ျပန္ထားတယ္။ ဒါေပမယ့္ တက္လာတဲ့ စာမွန္သမွ်ကိုုက အပယ္ခံေနရတယ္။ ခုနကေျပာတဲ့ မွားၿပီးထည္႔တဲ့ theory ကပိုၿပီးနီးစပ္တယ္။ တကယ္လုပ္ေပးခ်င္တာမဟုတ္ဘဲနဲ႔ ေျပာတဲ့အခါက်ေတာ့ပယ္ခ်ခံရတာကို။ ကၽြန္ေတာ္တို႔အေနနဲ႕ေတာ့ ဒါနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး မွားပါလာတယ္လို႔ဘဲခံယူထားပါတယ္။
ေနာက္တခုက စာခၽြန္ေတာ္နဲ႔ပက္သက္ၿပီးေတာ့ စာခၽြန္ေတာ္ ၅ ရပ္မွာ မတရားအက်ဥ္းက် ခံေနရတဲ့ လူေတြ ရွိတယ္ဆိုရင္ ဘယ္သူကဖမ္းထားတာလဲ ဖမ္းထားတဲ့လူေတြရွိတယ္ဆိုရင္ မတရားဖမ္းထားတယ္ဆိုရင္ လႊတ္လိုက္တာ။ ဒါကေရွ႕ေတာ္သြင္းစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႔၊ ေနာက္တခုက အာဏာေပးစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႔၊ ဥပမာ- နာဂစ္မွာတုန္းက အကူအညီေတြအမ်ားႀကီးေပးတယ္ ဒါေပမယ္႔စစ္တပ္ကကိုင္ထားတယ္၊ သြားမေပးဘူး။ ပို႔ေဆာင္ဆက္သြယ္ေရးကိုကိုင္ထားတယ္။ ေနာက္ၿပီး စစ္တပ္က ေစာင္ေတြဘာေတြသိမ္းထားလိုက္တယ္။ ဘယ္သူ႔ကိုသြားတိုင္မလဲ ၊ တရားရံုးကိုသြားတိုင္ရမယ္။ တရားရံုးကေနဒါကို စာခၽြန္ေတာ္နဲ႔ တိုင္စာေတြရတယ္၊ ဒီပစၥည္းေတြကို အစိုးရက ယူထားတယ္ဆို ၿပီးစစ္တပ္ကို တရားရံုးကေနၿပီး အမိန္႔ခ်က္ခ်က္ေပးလို႔ရတယ္။ဒါက အာဏာေပးစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႔ ေနာက္တခုက စစ္တပ္ကေနၿပီးမလုပ္တဲ့ဟာ ။ ဒါေပမယ့္စစ္တပ္ေခါင္းစဥ္နဲ႔ဆိုၿပီး ကုန္သည္ေတြကသိမ္းတယ္။ လူထုကခံရတာကိုစာခၽြန္ေတာ္ေလွ်ာက္လို႔ရတယ္။ တရားရံုးကေနၿပီးရပ္ ထားခိုင္းလိုက္လို႔ရတယ္။ ဒါကတားျမစ္ေစ စာခၽြန္ေတာ္အမိန္႔ ဒါေတြကိုၾကည္႔မယ္ဆိုရင္ အာဏာပိုင္ ကေနၿပီး လူထုကိုလုပ္တဲ့ဟာေတြ။ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ မတရားဖမ္းဆီးတာေတြမကဘူးအမ်ားႀကီးဘဲ။ ဒါဆိုေတာ့ သူတို႔ထဲ ကလည္း ၾကည္႔ေနတဲ႔အခါမွာ ကခ်င္မွာျဖစ္တဲဟာက ပထမဦးဆံုးတက္လာတဲ့ဟာေခၚစစ္ေတာ့ စစ္တပ္က ေျပာလိုက္တယ္။ အဲဒီတုန္းက အဲဒီတပ္လည္းမရွိဘူး။ ဖမ္းလည္းမဖမ္းထားဘူးဆိုလို႔ရွိရင္ စာခၽြန္ေတာ္ရဲ႕ အမိန္႕ကိုက ဖမ္းတဲ႔လူျပစမ္းဆိုၿပီးေျပာရမွာ။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ကျငင္းလိုက္တယ္ မရွိဘူးဆိုၿပီးဆိုရင္ တရားရံုးက အဲဒီအမႈကို ဆံုးျဖတ္လို႔မရေသးဘူးဆိုရင္ ခုနေျပာတဲ့ အာဏာေပးစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႔ထုတ္ၿပီးေတာ့ စစ္ေဆး ခိုင္းရမွာ။ ဟုတ္မဟုတ္သြားေလ့လာခိုင္းရမွာ။ အဲဒီလိုမ်ိဳးမလုပ္ဘဲနဲ႔ပယ္ခ်လိုက္တယ္။ ဒါမ်ိဳးပယ္ခ်ခံ ရရင္ ဖြဲ႔စည္းပံုနဲ႔တရားစြဲရမွာ ။ ဒါေပမယ့္ဆက္မတက္လာဘူး။ ျပည္တြင္းထဲမွာလည္းအေတြ႕အႀကံဳ ေတြမရွိတဲ့ အခါက်ေတာ့ ဘာဆက္လုပ္ရမလဲဆိုတာကိုမသိေတာ့ဘူး။ ေျပာခ်င္တာက တရားသူႀကီးေတြက လုပ္တုန္းဘဲ ရွိေသးတယ္ ျပဳတ္မွာေၾကာက္လို႔ ဒါနဲ႔ပဲ တရားစီရင္ေရးေတြမွာ အေၾကာက္တရားေတြလႊမ္းမိုးေနေသးတယ္။ ဒါေတြပေပ်ာက္ေအာင္လုပ္ေပးမယ့္ network ေတြလိုတယ္။ ပါတီေတြပင္လွ်င္လုပ္လို႔မရဘူး။ lawyer network ေတြကလုပ္ရမွာ။ law နဲ႔ဆိုင္လို႔ေလ။
ေမး။ ။ ေျပာသြားတဲ့အထဲမွာ လူေတြကေၾကာက္စိတ္ေတြနဲ႔ ဆိုေတာ့ တိုင္တန္းမႈေတြမလုပ္ၾကဘူး။ ဆိုေတာ့စဥ္းစားလိုက္တာက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ policing system မေကာင္းလို႔လား ။ ခ်စားမႈေတြနဲ႔ျပည္႔ေနၿပီး ျပည္သူေတြကမတိုင္ရဲၾကဘူး။ ေနာက္ၿပီးေတာ့တိုင္ရင္လည္းဘာမွမထူး၊ ပိုက္ဆံဘဲေပးေနရတယ္၊ ပိုရႈပ္ကုန္ မွာကို မလိုလားလို႔လား။ ဆရာ့အေနနဲ႔ေရာ။
ကၽြန္ေတာ္သိရသေလာက္က ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ  civil society ေတြအားနည္းေနတယ္။ law ရွိတယ္ procedure ေတြရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ Rule of law မရွိလို႔ဒါလည္းမွန္ပါတယ္။ Rule of law ရွိရင္ေတာ့ ဘာမွ လုပ္စရာမလိုဘူးေပါ့ေနာ္။ ျဖစ္တယ္ဆုိရင္ရဲသြားတိုင္ ရဲကလုပ္ေပးမယ္ေပါ့ေနာ္။ ရဲကေနၿပီးေတာ့ လူထုက ကာကြယ္ေပးရမယ္။ အခုက policy ပိုင္းကဘာမွမရွိဘူးျဖစ္ေနတယ္။ တကယ္လို႔ ဒီလိုျဖစ္ေနရင္ civil socity အားေကာင္းရင္ တိုင္ႏိုင္တဲ့ေနရာရွိရင္ ျပည္သူေတြတိုင္ရဲၾကမွာပါ။ ေနာက္ၿပီး ရဲကိုေၾကာက္တယ္ဆိုရင္ တရားရံုးကိုတိုက္ရိုက္သြားတိုင္လို႔ရတယ္။ တခ်ိဳ႕ဟာေတြက တိုက္ရိုက္ complain ေတြရွိတယ္။ တရားရံုးက လက္ခံၿပီးေတာ့ ရဲကိုေဆာင္ရြက္ခိုင္းလို႔ရတယ္။ ဒါေတြကိုျပဳလုပ္ႏိုင္ဖို႔ဆိုရင္ ျပည္သူေတြကုိ အသိဥာဏ္ ေပးႏိုင္ ဖို႔  အားေကာင္းတဲ့ civil society ရွိဖို႔လုိတယ္။ ဥပမာ- Philippine မွာတုန္းက မားကုိ႔စ္လက္ထပ္မွာတုန္းကလို ေပါ့ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြက ေပ်ာက္သြားတယ္။ ေပ်ာက္သြားတဲ့ ညီအကိုေမာင္ႏွမေတြ၊ အမ်ိဳးသမီးေတြက အုပ္စုေတြဖြဲ႔လိုက္တယ္။ အဲဒီလိုမ်ိဳး သူတို႔နဲ႔အလားတူေပ်ာက္သြားတယ္ဆိုရင္ သူတို႕ကိုအေၾကာင္းၾကားပါ။ list လုပ္ထားေပးပါမယ္ မွတ္တန္းတင္ေပးထားပါမယ္။ ဒါနဲ႔အဲဒီလိုမ်ိဳးလာတိုင္တဲ့လူေတြလဲမ်ား၊ list ေတြလည္း မ်ားလာတဲ့အတြက္ အဖြဲ႕အစည္းႀကီးက ႀကီးလာတယ္၊ လူထုက ကိုးစားတဲ့အဖြဲ႔ေတြျဖစ္လာတယ္။ အဖြဲ႔က လူေတက ၿမိဳ႕နယ္ေတြအထိပါ အဖြဲ႔ခြဲေတြလုပ္လာတယ္။ မားက႔ိုစ္ တို႔ကေၾကာက္သြားတယ္။ သူတို႕တုန္း ကလည္း အာဏာရွင္က ခိုင္းထားတဲ့ရဲစခန္းေတြျဖစ္ေနေတာ့ တိုင္တန္းမႈေတြကို လုပ္လို႔မရဘူး။ ခုနကေျပာတဲ့ အမ်ိဳးသမီးအုပ္စုေတြက အရင္ ျပန္ၿပီးဖြဲ႔စည္းလိုက္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ တကယ့္ကိုလူေပ်ာက္တဲ့ဟာေတြ ေပ်ာက္သြားတယ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံလည္းအဲဒီလိုလုပ္လုိ႔ရတယ္လို႔ထင္တယ္။ ရဲေၾကာက္တာက ကၽြန္ေတာ္ တို႔ျပည္သူေတြရဲ႕စိတ္ထဲမွာ စြဲေနၿပီ။ မေၾကာက္ေအာင္သြားေျပာလို႔မျဖစ္ဘူး။ လက္ေတြ႔မွာက ရဲေတြကလုပ္ေန တာေတြရွိတာကို။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ ျပည္သူေတြနဲ႔ ပိုၿပီး friendly ျဖစ္တဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြရွိဖို႔လိုတယ္ဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ strong civil society ေတြမရွိလို႔ျဖစ္တာ။ Rule of law ေျပာတာဟာမွန္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေအာက္ေျခအထိက်ေတာ့ မီဒီယာေတြ၊ civil society ေတြေစာင့္ၾကည့္ဖို႔လိုပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေတြ police system ကုိေကာင္းလာေအာင္ေစာင့္ၾကည္႔ေနမယ့္အစား civil society ကုိအားေကာင္းေအာင္လုပ္ႏိုင္ဖို႔ လိုပါ တယ္။

ေမး။ ။ ဆိုေတာ့ civil society အားေကာင္းလာဖို႔ဆိုရင္ အခုလည္း တခ်ိဳ႕ NGO ေတြဝင္လာတာေတြ ေတြ႔ရတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ေနာက္ထပ္ ၂ ႏွစ္၊ ၃ ႏွစ္ေလာက္ဆိုရင္ အမ်ားႀကီးျဖစ္လာေတာ့မွာ ။ ဒီေတာ့ ေကာင္းတာတခုက civil society ပိုမိုအားေကာင္းလာမယ္လို႕ထင္ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဖြဲ႔အစည္းတခုစီရဲ႕ ပစ္မွတ္ေတြကမတူညီၾကဘူး ဆိုေတာ့ဆရာ႔အေနနဲ႔ဘယ္လိုေျပာခ်င္သလဲ။
ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ community based အဖြဲ႔ေတြအေရးႀကီးတယ္လို႔ျမင္တယ္ေလ။ NGO ဆိုတာက ႀကိဳက္တဲ့ ေနရာေတာင္သြားလို႔ရတယ္၊ ေနာက္မႀကိဳက္ဘူးဆိုရင္ ျပန္သိမ္းလို႔ရတယ္။ သူတို႔အေပၚဘဲမူတည္တယ္။ community base ကသြားလို႔မရဘူး။ community ကေနတက္လာတဲ့ဟာေတြကို ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္လုပ္ ရမယ္။ ရည္ရွည္မွာ အားေကာင္းတဲ့အထိလုပ္ရမယ္ဆိုေတာ့ community based မဟုတ္လို႔ရွိရင္ လူထု အတြက္က ေရရွည္မွာအားကိုးဖို႔သိပ္မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။
ေမး။ ။ ေနာက္တခုအေနနဲ႔ investment နဲ႔ပက္သက္ၿပီးေတာ့ သိခ်င္တယ္။ အခုအေျခအေနက ျမန္မာႏိုင္ငံကို ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံဖို႕ ႏိုင္ငံတကာကလည္းလာေနၾကၿပီ။ တဖက္မွာလည္းႏိုင္ငံကို ၾကည္႔မယ္ဆိုရင္ ႏိုင္ငံေရးအရ ေျပာင္းလဲမႈေတြရွိလာေသာ္လည္း ျပည္တြင္းမွာ ပဋိပကၡ ေတြရွိေနတုန္းဘဲ ဆိုေတာ့ ဆရာ႔အေနနဲ႔ ဘယ္လို ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမွုကိုလက္ခံသင့္သလဲ လုိ႔ထင္ပါသလဲ။
ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမွုနဲ႔ပက္သက္ၿပီးႏွစ္ခုရွိတယ္။ သံယံဇာတေတြေပၚမွာ အထိကထားတဲ့ investment နဲ႔ ကၽြမ္းက်င္ မႈေပၚမွာ အဓိကထားတဲ့ investment ။ သံယံဇာတထုတ္တယ္ဆိုတာက ကိုယ့္ႏုိင္ငံမွာရွိတဲ့ဟာေတြ ကိုယူသြားမယ္ ဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံက အခြံဘဲက်န္ခဲ့မယ္။ ဒါေတြမဟုတ္ဘဲနဲ႔ ကၽြမ္းက်င္မႈ ေပၚမွာ အေျခခံတဲ့ ဥပမာ- ကားကုမၸဏီတခုလာမယ္ ဆိုေတာ့ လူထုက ဒါေတြကိုလုပ္ရင္းနဲ႔ ကၽြမ္းက်င္လာမယ္။ ဆိုေတာ့ ထုတ္လုပ္မႈပိုင္းနဲ႔ပက္သက္တာေတြကို ကၽြန္ေတာ္တုိ႕ ႀကိဳဆိုသင့္တယ္လို႔ထင္တယ္။ ဒီ nature resources နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ဟာေတြကိုကၽြန္ေတာ္တို႔ပိုသတိထားရမယ္လို႔ထင္တယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ သူတို႔အျမတ္ရဖို႔အေရာင္းကိုပိုၿပီးအဓိကထားတာကို။ ဒါေပမယ့္ အၾကမ္းအားျဖင့္ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမွုကို ႀကိဳဆို ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ေဒသခံျပည္သူေတြကိုမထိခိုက္ရဘူးေပါ့။ ျမစ္ဆံုလိုမ်ိဳးၾကေတာ့ မေကာင္းဘူး ေလ။ ေဒသခံေတြကိုလည္းအေၾကာင္းမၾကားဘူး။ အစိုးရနဲ႔ဘဲေပါင္းၿပီးလုပ္သြားၾကတယ္။ ဒါေတြကေတာ လြန္တာ ေပါ့ေနာ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ေငြရမွာဘဲသိတယ္။ ဒီဟာရဲ႕ဆိုးက်ိဳးကိုမသိဘူး။ ေနာက္ၿပီးျမန္မာျပည္မွာ ဒီလို မ်ိဳးဆိုးက်ိဳးေတြရွိတာကိုေျပာျပတဲ့အဖြဲ႔အစည္းေတြမရွိဘူး။ ေနာက္ၿပီးစြမ္းအင္ဝန္ႀကီး ကေျပာလိုက္ေသး တယ္   မီးရမယ့္အလုပ္ဘဲ ဆိုတာမ်ိဳးတို႕ေပါ့။ ဒါေတြကိုၾကည့္ရင္ အစိုးရကလဲ တိုင္းျပည္နဲ႔ႏိုင္ငံ ထိခိုက္မွာကို မၾကည္႔ ေတာ့ဘူး။
ေမး။ ။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ တိုင္းရင္းသားအေရးနဲ႔ပက္သက္ၿပီးေတာ့ သိခ်င္တာေလးေတြရွိတယ္။ အခုက ႏိုင္ငံတကာကလည္းေျပာေနၾကၿပီ ဘာျဖစ္လို႔ ကခ်င္ေတြဆက္ၿပီးတိုက္ေနၾကေသးသလဲ။ အခုေျပာင္းလဲလာတဲ့ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးမွာ ဒီေျပာင္းလဲမႈကိုဘဲ ဦးတည္ၿပီးလုပ္ရမယ့္ဟာကို စစ္ပြဲေတြျဖစ္ေနေသးသလဲ။ ေနာက္ၿပီး တိုင္းရင္းသား အေတာ္မ်ားမ်ားက မိမိစာေပ၊ ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈုေတြကိုထိန္းသိမ္းခ်င္တယ္ဆိုေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံကို federal ရခ်င္ၾကတယ္။ ဒီကိစၥနဲ႔ပက္သက္ၿပီးေတာ့ ဆရာ႕အေနနဲ႔ဘယ္လိုျမင္သလဲ။
ကၽြန္ေတာ္ထင္တာ ပထမဦးဆံုးကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ common interest ကုိရွာဖို႔ပါဘဲ။ ဒီမွာက အေပးအယူေတြရွိႏိုင္တယ္။ ကိုယ့္တိုင္းရင္းသားအခ်င္းခ်င္းၾကားထဲမွာ ဘယ္ေလာက္နားလည္မႈရွိေနၿပီလဲ ဆိုတာသိဖို႔ကအေရးအႀကီးဆံုးဘဲ။ ေနာက္ၿပီးအဓိကကေတာ့ လံုျခံဳေရးကိုၾကည္႔ရတာပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ႏိုင္ငံကို ႏိုင္ငံႀကီးေတြျဖစ္တဲ့ china နဲ႕ India ေတြက ဝိုင္းဝန္းထားေတာ့ ဒီႏိုင္ငံေတြရဲ႕ က်ဴးေက်ာ္မႈေတြကိုမခံရေအာင္ ႏိုင္ငံအတြင္းမွာတိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ စည္းလံုးမႈလိုပါတယ္။ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုတာက ပထမဦးစားေပး၊ ဒုတိယအဆင့္က လံုျခံဳေရးရွိၿပီဆိုရင္ development ဆိုတာက စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအျပင္ လူ႕အခြင့္အေရးနဲ႕ လူေတြရဲ႕အသိ တိုးတက္မႈ။ အဲဒါေတြကိုေျဖရွင္းေပးႏိုင္တာက ဖြဲ႔စည္းပံု။ ဖြဲ႔စည္းပံုက အာမခံ ေပးရမွာကို ပါးစပ္နဲ႔အာမခံလို႔မရဘူး။ federal constitution လုိ႔ေျပာရင္ အႏွစ္သာရက ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ agreement ေတြၾကားထဲမွာ။ ဟိုတုန္းကလည္း ပင္လံုကေနစခဲ့တာပါ။ ႏိုင္ငံေရးအရျဖစ္ေစ လူမ်ိဳးေရး အရ ျဖစ္ေစ တန္းတူညီတူရွိရမယ့္မူေပၚမွာအေျခခံရမယ္။ ဒါေတြကို ဖြဲ႔စည္းပံုက အာမခံရမယ္။ Federal ဆိုတာက self rule and share rule ဆိုေတာ့ ကိုယ့္ေဒသကိုလည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပိုင္ခြင့္ရွိရမယ္။ ေနာက္ၿပီး common interest နဲ႕ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘယ္ေလာက္သေဘာတူထားသလဲ။ အထက္ကအမိန္႔နဲ႕ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ သေဘာတူထား တာေတြ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔အခု cease fire ေတြမွာလုပ္ေနတယ္ဆိုတဲ႔ေနရာေတြမွာ constitution ကအာမခံခ်က္မရွိဘူး။ အဲဒါလဲမရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အခုေလာေလာဆယ္မွာထားလိုက္ပါအုံး။ development ကုိပိုၿပီးလုပ္ပါအံုးလုိ႔ေျပာလာၾကတယ္။ တကယ္ဆိုေတာ့ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈဆိုတာက ဒုတိယအဆင့္ ဒါကိုေက်ာ္ေနတယ္လို႔ျမင္တယ္။ အခုဆိုရင္ ကခ်င္ မွာမၿငိမ္းခ်မ္းေသးဘူး ဆိုေတာ့ common interest က အဲဒီမွာပ်က္ေနၿပီ။ ဆိုတာက constitution က အာမ မခံထားလို႔။ ေနာက္ၿပီး Development မွာ ထြက္လာတဲ့အျမတ္ေတြကိုဘယ္လိုလုပ္မလဲဆိုတာမပါဘူး။ အခုကတိုင္းျပည္မွာ ဗမာေတြကမ်ားေနေတာ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြလဲသူတို႔လက္ထဲမွာရွိေနတယ္။ တရားမွ်တတဲ့ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ိဳးျဖစ္ရမယ္ေလ။ ဘယ္ေနရာ ဘယ္လိုမ်ိဳးအက်ိဳးရလဒ္ေတြျဖစ္ေစ share လုပ္ရပါမယ္။ ေနာက္ၿပီး ျပႆနာျဖစ္လာရင္ ဘယ္လို ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္း ေျဖရွင္းမလဲဆိုတာလဲပါေသးတယ္။ federal မွာ ျပည္နယ္ေတြကအဆင့္အတူတူ ျဖစ္တာေၾကာင့္တေယာက္ကိုတေယာက္ဗိုလ္က်လို႔မရဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ဒီအေျခခံ ၃ ခုကိုဘယ္ကအာမခံ သလဲ ဆိုေတာ့ constitution ကဘဲအာမခံေပးတယ္ေလ။ ဒါေၾကာင့္ အာဏာ ၃ ရပ္ကိုလည္းေဝခြဲရမယ္။ ျပည္နယ္အစိုးရနဲ႔ ဗဟိုအစိုးရေတြဆိုၿပီးေတာ့ ခြဲျခားထားရမယ္ ဆိုရင္ လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႔ေတြလည္း မရွိေတာ့ဘူး။ ျပည္ေထာင္စုစစ္တပ္ဆိုတာဘဲရွိေတာ့တယ္။ ဒီအထဲမွာ တခုက အျမဲတမ္းစစ္တပ္နဲ႔ အရံ စစ္တပ္ရွိတယ္။ စစ္မျဖစ္ဘူးဆိုရင္ အရံစစ္တပ္ကလူေတြက စစ္သားေတြမဟုတ္ဘူးဆိုေတာ့ လူတိုင္းလူတိုင္း ဟာစစ္မႈမထမ္းမေနရ ဥပေဒကို ျပဌာန္းလိုက္ၿပီးေတာ့ စစ္ပညာသင္တန္းကို ၂ ႏွစ္တက္ထားရမယ္။ အစ္စေရး တို႔မွာသံုးေနတဲ့စစ္တပ္ေတြလိုေပါ့။ သူတက္တဲ့ဟာေတြလဲကိုယ္တက္တယ္ ဆိုေတာ့ ဗိုလ္က်လို႔မရဘူး။ ေနာက္ၿပီးတေယာက္နဲ႔တေယာက္ ယံုၾကည္မွုေတြပိုရွိလာတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီစနစ္ကို ဖြဲ႔စည္းပံုကလည္း အာမ မခံထားဘူး။
ေမး။ ။ အခု BLC အေနနဲ႔ ေရွ႕ဆက္ၿပီးေတာ့ လုပ္ေဆာင္မည့္လုပ္ငန္းစဥ္ေတြကိုသိပါရေစ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔က အထဲကိုသြားဖို႔အစီအစဥ္ေတြရွိတယ္။ အထဲမွာထက္အျပင္မွာလုပ္တာဟာ ေျပာရရင္ေတာ့ ကုန္က်စရိတ္ေတြဟာတအားကြာတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ဒီဘက္မွာ ပြဲတခုလုပ္တာဟာ ဟိုဘက္မွာ ၅ ခုလုပ္တာနဲ႔သြားတူေနတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ေျပာရရင္ Donner ေတြကလည္းစဥ္းစားလာၾကၿပီ။ ေျပာင္းလဲ လာတာကို အထဲမဝင္ေသးတာလဲဆိုတာတို႔။ ဒါေၾကာင့္မို႕လို႕ကၽြန္ေတာ္တို႔ကလည္း အခုအထဲမွာ လုပ္ႏိုင္မည္႔ ဟာေတြကိုရွာေနတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခုထိကာလကေတာ့ဘာမွေသခ်ာမေတြ႔ေသးဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ အခု အထိက ဒီဘက္မွာဘဲေခၚလုပ္တာေတြဘဲရွိေသးတယ္။ တရားသူႀကီးေတြနဲ႔လုပ္ဖို႔ကသူတို႔က သူတို႔ပါးစပ္မဟ ရဲၾကေသးဘူး ။ သူတို႔ေနာက္ကြယ္မွာ အာဏာကိုကိုင္ထားတဲ့လူေတြရွိတာေၾကာင့္ သူတို႔နဲ႔လုပ္ဖို႔က မလြယ္ ေသးတဲ့ အေနအထားမွာရွိေနၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၂၀၁၅ ကိုအားလံုး ပစ္မွတ္ထားဖို႔ကိုတိုက္တြန္းေနတယ္။ ဒီထက္လည္းပိုပြင့္သြားရင္ လည္းကၽြန္ေတာ္တို႔အတြက္လည္းေကာင္းေဆာင္ရြက္စရာေတြလည္း ေဆာင္ရြက္ ႏိုင္သြားတာေပါ့။ မဟုတ္ရင္ေတာ့ cronies ေတြနဲ႔ျပည္႔သြားမွာဘဲ။ ဒီကာလမွာေတာ့ ကိုယ့္အခ်င္းခ်င္း နားလည္ေအာင္ ဘယ္လိုပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မလဲနဲ႕ community base ေတြမ်ားမ်ားေပၚလာႏိုင္ရင္ ေကာင္းမယ္ လို႔ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ထင္ပါတယ္။ 



0 comments:

Post a Comment