Sunday, March 21, 2010

Filled Under:

ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ရဲ့ ပထမအႀကိမ္ ထုတ္ျပန္ခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဥပေဒ ရႈေထာင့္အျမင္

RFA ----- 20/ 3/ 2010

မတ္လ ၁၈ ရက္ေန႔ဟာ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ကေန ပထမဆုံး ထုတ္ျပန္ခ်က္ အေနနဲ႔ ၁/ ၂၀၁၀ နဲ႔ ၂/ ၂၀၁၀ ထြက္ရွိလာပါတယ္။ အဲဒီမွာ ေဖၚျပထားတဲ့ ႏုိင္ငံေရးပါတီ တည္ေထာင္ခြင့္ ဆက္လက္တည္ေထာင္ခြင့္နဲ႔ မွတ္ပုံတင္ခြင့္မွာ မရွင္းလင္းတဲ့ အခ်က္ေတြ ပါေနတယ္လုိ႔ ႏုိ္င္ငံေရးပါတီ အခ်ဳိ႔က ေျပာဆုိၾကပါတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒမွာတုန္းက ႏုိ္င္ငံေရးပါတီေတြ အေနနဲ႔ သက္ဆုိင္ရာ ျပည္နယ္/တုိင္းေတြရဲ့ ေကာ္မရွင္ ရုံးကြဲေတြမွာ မွတ္ပုံတင္ႏုိ္င္တယ္လုိ႔ ေျပာထားပါတယ္။ အခု ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ရဲ့ ထုတ္ျပန္ခ်က္ အရဆုိရင္ မွတ္ပုံတင္ခြင့္ ေလွ်ာက္ထားမဲ့ ႏုိင္ငံေရးပါတီ အားလုံးဟာ ေနျပည္ေတာ္ကုိ သြားေရာက္ေလွ်ာက္ထား ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ရဲ့ ထုတ္ျပန္ခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဥပေဒ ရႈေထာင့္အျမင္ သိရေအာင္ အာရွ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္ရွင္ရဲ့ ေျပာေရးဆုိခြင့္ရွိသူ ေရွ႔ေန ဦးမင္းလြင္ဦးကုိ ဆက္သြယ္ ေမးျမန္းၾကည့္ ပါတယ္။

ဦးမင္းလြင္ဦး ------ ယခင္တုန္းက ဖြဲ႔ထားခဲ့တဲ့ ႏုိင္ငံေရး ပါတီေတြ ရွိတယ္။ အသစ္ဖြဲ႔စည္းမဲ့ နုိင္ငံေရးပါတီေတြ ရွိတယ္။ အဲေတာ့ ယခင္က ဖြဲ႔စည္းခဲ့တဲ့ ႏုိင္ငံးေရးပါတီေဟာင္းေတြနဲ႔ အခုအသစ္ဖြဲ႔စည္းမဲ့ ပါတီအသစ္ေတြက ဘယ္မွာ မွတ္ပုံတင္ရမယ္ ဆုိတာကုိ ဥပေဒမွာ ျပတ္ျပတ္သားသား ျပဌာန္းထားတာ မရွိတာကုိ က်ေနာ္တုိ႔ ေတြ႔ရတယ္။ အရင္တုန္းက ႏုိင္ငံေရးပါတီ အျဖစ္ မွတ္ပုံတင္ထားတဲ့ သူေတြကေတာ့ တုိင္းနဲ႔ျပည္နယ္ အသီးသီးမွာ ဆက္လက္ၿပီး မွတ္ပုံတင္သြားႏုိင္တယ္။ ဖြင့္ထားတဲ့ ရုံးေတြမွာ ဆက္လက္ သတင္းပုိ႔ၿပီး ေဆာင္ရြက္သြားႏိုိင္တဲ့ သေဘာမ်ဳိး ျဖစ္တယ္။ အဲေတာ့ ႏုိင္ငံေရးပါတီအစ္ အျဖစ္ ဖြဲ႔စည္းမဲ့ သူေတြကေတာ့ အေစာက ေျပာထားတဲ့ ေနျပည္ေတာ္ကုိသြားၿပီး မွတ္ပုံတင္ရမယ္။ ေနျပည္ေတာ္မွာ ရွိတဲ့ ေကာ္မရွင္ရုံးနဲ႔ ဆက္သြယ္ ေဆာင္ရြက္ရမဲ့ သေဘာလုိ႔ေတာ့ ဥပေဒသေဘာအရ အၾကမ္းဖ်င္း အဲလုိဘဲ သေဘာရပါတယ္။

ေမး ----- ဟုတ္ကဲ့ ဦးမင္းလြင္ဦး၊ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာမရွင္ရဲ့ ျပဌာန္းခ်က္မွာ ႏုိင္ငံေရးပါတီ တည္ေထာင္ခြင့္နဲ႔ မွတ္ပုံတင္ခြင့္ ထုတ္ျပန္ခ်က္မွာေတာ့ ေကာ္မရွင္ရုံးျဖစ္တဲ့ ေနျပည္ေတာ္ကုိ လာေရာက္ ေလွ်ာက္ထားရမယ္လုိ႔ ေျပာထားပါတယ္ရွင့္။

ဦးမင္းလြင္ဦး ------- အမွန္က ႏုိင္ငံေရးပါတီေတြ အေနနဲ႔ ေဆာင္ရြက္မယ္ဆုိရင္ ယခင္က ေကာ္မရွင္ရုံးရဲ့ အဓိအ အေျခစုိက္တဲ့ ေနရာေတြမွာ ဆက္သြယ္ေဆာင္ရြက္ၿပီး လုပ္ရတာ ျဖစ္တယ္။ အခု ေကာ္မရွင္ရုံး ဘယ္မွာ အေျခစုိက္သလဲ၊ ေနျပည္ေတာ္မွာ ရုံးစိုက္မယ္ဆုိရင္ ေနျပည္ေတာ္ကို သြားၿပီး သတင္းပုိ႔ ဆက္လက္ ေဆာင္ရြက္ရမယ္ ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲလုိေဆာင္ရြက္တဲ့ အခါမွာ က်န္တဲ့ တုိင္းနဲ႔ျပည္နယ္ ေဒသအသီးသီးမွာရွိတဲ့ ရုံးေတြက ဘယ္လုိ ဆက္သြယ္ေဆာင္ရြက္ ရမယ္ဆုိတာကုိ သူတုိ႔အေနနဲ႔ ျပတ္ျပတ္သားသား ရွင္းရွင္းလင္းလင္း အေျပာထားဘူး ဆုိတာကုိ က်ေနာ္တုိ႔ ေတြ႔ရတယ္။ အဲေတာ့ ႏုိင္ငံေရးပါတီ တခုအျဖစ္ မွတ္ပုံတင္ၿပီးဆုိရင္ ပါတီမွတ္ပုံတင္နဲ႔ ရန္ကုန္တုိင္း၊ ရန္ကုန္တုိင္းရဲ့ ျပည္နယ္ အသီးသီးမွာရွိတဲ့ ရုံးေတြ ဘယ္မွာဆက္ၿပီး ဖြင့္ခြင္ရွိသလဲ၊ ဘယ္မွာဆက္လက္ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ ရွိသလဲဆုိတာကုိ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေဖၚျပထားတာ မရွိဘူးလုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ သိရွိရတယ္။ ဒါေတြက မေကာင္းတဲ့ အခ်က္အလက္လုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ ထင္ျမင္ပါတယ္။

ေမး ----- အခု က်မတုိ႔ သိရသေလာက္က ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ဖုိ႔ ႀကဳိးစားေနတဲ့ ႏုိင္ငံေရးပါတီေတြ အေနနဲ႔ က်ေတာ့ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျပဌာန္းထားတဲ့ အခ်က္ေတြက မရွင္းတာေရာ၊ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒက အကန္႔အသတ္ ရွိေနတာေၾကာင့္ ပါတီမွတ္ပုံတင္ဖုိ႔ အခက္အခဲေေတြ ႀကဳံေနရတယ္လုိ႔ သိရတယ္ရွင့္။ ဒီအေပၚမွာ ဦးမင္းလြင္ အေနနဲ႔ ဘယ္လုိျမင္ပါလဲရွင့္။

ဦးမင္းလြင္ဦး ------ ႏိုင္ငံေရးပါတီဖြဲ႔တဲ့ ကိစၥရပ္ေတြ၊ ႏုိင္ငံေရး ပါတီ၀င္ျဖစ္တဲ့ ကိစၥရပ္ေတြ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ ရွိေနတယ္။ အဲဒါေတြေၾကာင့္လည္း ႏုိင္ငံေရးပါတီ၀င္အျဖစ္ ၀င္ၾကမဲ့သူေတြ၊ ေနာက္ၿပီး ႏုိင္ငံေရးပါတီ အျဖစ္ အသစ္ဖြဲ႔မဲ့သူေတြမွာ သံသယမ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚေနတယ္ ဆုိတာကုိ က်ေနာ္တုိ႔ သိရတယ္။ ထုိနည္းတူစြာ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ေငြေၾကးဆုိင္ရာ ကိစၥရပ္နဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔လည္း အသစ္ဖြဲ႔စည္းတဲ့ ႏုိင္ငံေရးပါတီ ေတြမွာ ေငြေၾကးျပည့္စုံတဲ့ အဖြဲ႔အစည္း ရွိခ်င္ရွိမယ္။ အခ်ဳိ႔အဖြဲ႔အစည္းက လူအင္အား ရွိေသာ္ျငားလည္း ေငြအင္အား သိပ္မျပည့္စုံတာ ရွိမယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ က်ေနာ္တုိ႔ ေျပာရမယ္ ဆုိလုိ႔ရွိရင္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲကုိ ၀င္တဲ့ လႊတ္ေတာ္ တဦးအေနနဲ႔ က်ပ္သိန္း ၁၀၀ သုံးႏုိင္တယ္ဆုိရင္ ဒီသိန္း ၁၀၀ ကုိ ၀င္ေရာက္ေရြးခ်ယ္ ခံရမဲ့သူက ဘယ္လုိနည္းနဲ႔ ရခဲ့တာလဲ။ ဒါကလည္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မရွိဘူးျဖစ္တယ္။

ဥပမာအားျဖင့္ ေျပာမယ္ဆုိရင္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ေတြ အေနနဲ႔ ေရြးေကာက္ပြဲ ၀င္မယ္ဆုိရင္ သူတုိ႔အေနနဲ႔ က်ပ္သိန္း ၁၀၀ မက၊ သိန္း ၂၀၀ လည္း သုံးႏုိင္မွာ ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတုိ႔ အဲလုိသုံးတဲ့ ပုိက္ဆံေတြက တရား၀င္ ေငြေၾကးေတြ ျဖစ္သလား။ တရားမ၀င္တဲ့ ပုိက္ဆံေတြ ျဖစ္သလား။ ဒါေတြကို ျပတ္ျပတ္သားသား ျပဌာန္းထားတဲ့ ဥပေဒ မရွိဘူး။ အဲဒီ ေရြးခ်ယ္ပြဲကုိ ၀င္ခဲ့တဲ့ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္တဦးက အႏုိင္ရသြားလုိ႔ စစ္အစုိးရနဲ႔ အခမသင့္ ျဖစ္ခဲ့ရင္ အခ်ိန္မေရြး အျဖဳတ္ခ်၊ အဖမ္းအဆီး ခံႏုိင္တဲ့ အေျခအေန ရွိတယ္။ ပုိင္ဆုိင္တဲ့ ပစၥည္းေတြ အသိမ္းခံရတဲ့ အေျခအေနတယ္ ဆုိတာေတြေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီ ဖြဲ႔ခြင့္ေတြ၊ ေရြးခ်ယ္ပြဲကုိ ၀င္ေရာက္ဖုိ႔ ကုိယ္စားလွယ္ေလာင္းေတြ ေရြးခ်ယ္တဲ့ ေနရာေတြမွာ အခက္အခဲမ်ားစြာ ႀကဳံေတြ႔ေနရတယ္ ဆုိတာကို က်ေနာ္တုိ႔ ေတြ႔ရွိေနရတယ္ ခင္ဗ်ား။

ေမး ----- ေနာက္တခ်က္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္ ဖြဲ႔လုိက္တဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္မွာ လုပ္ပုိင္ခြင့္ ပုိရွိတယ္ေပါ့ေနာ္။ အဲေတာ့ ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္နဲ႔ ဘယ္လုိကြာျခား သလဲ။

ဦးမင္းလြင္ဦး ----- ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ စစ္အစုိးရ အာဏာသိမ္းၿပီးတဲ့ ေနာက္ပုိင္းမွာ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ျပဌာန္းထားတ့ဲ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒေတြကုိ ဖ်က္သိမ္းလုိက္တာ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲ လုပ္တဲ့အခ်ိန္မွာ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒမရွိဘူး။ ဖဲြ႔စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒအရ ေရြးေကာက္ပြဲေတြ စီစဥ္က်င္းပရမဲ့ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြ စနစ္တက် မရွိဘူးျဖစ္တယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ အဲဒီအခ်ိန္က ေရြးကပြဲ ေကာ္မရွင္အေနနဲ႔ လုပ္ပုိင္ခြင့္က အခုအခ်ိန္နဲ႔ နည္းတာျဖစ္တယ္။ ဒီေန႔က်ေတာ့ စစ္အစုိးရက ၂၀၀၈ ခုႏွစ္မွာ ေရးဆြဲအတည္ျပဳခဲ့တဲ့ အေျခခံဥပေဒေတြ အတည္ျပဳၿပီး ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒမွာ ပါတဲ့ အခ်က္အလက္ ေတြအတုိင္း ေကာ္မရွင္အဖြဲ႔ကုိ လုပ္ပုိင္ခြင့္ အာဏာေတြ အပ္ႏွင္းလုိက္တာ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေကာ္မရွင္ရဲ့ လုပ္ပုိင္ခြင့္ေတြက ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ထက္ သူတုိ႔မွာ လုပ္ပုိင္ခြင့္ ပုိမ်ားလာတာကုိ က်ေနာ္တို႔ ေတြ႔ရတယ္။ ပုိၿပီးေတာ့ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ ရွိတာကုိလည္း က်ေနာ္တုိ႔ ျမင္ရတယ္။ ဒီေအာက္မွာ ေကာ္မရွင္က လႈပ္ရွားေနရတာဟာလည္း ပုိၿပီးသိသာ ထင္ရွားေအာင္ က်ေနာ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။

အာရွ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ရဲ့ ေျပာေရးဆုိခြင့္ရွိသူ ဦးမင္းလြင္ဦး ေျပာဆုိသြားပါတယ္ရွင္း။

0 comments:

Post a Comment